Minggu, 20 Desember 2015

Tips Untuk Cucuk Tanam Sayur Dalam Pasu/Pot

Berkebun dengan memanfaatkan sisa seperti botol plastik, polibeg atau pasu bisa jadi satu perkara yg menyeronokkan. Ia benar-benar sama sesuai buat sesiapa yg tdk ada daerah yg luas utk menanam. Tdk duga kita tinggal dirumah teres mahupun aparment. Yg terutama ada semangat utk berkebun! Sesiapa lantas bisa belajar langkah tanam sayur dalam pasu.




1. Area pasu

Perkara pertama yg butuh kita butuh ambillah perhatian merupakan di mana area pasu kita pingin berkebun. Dimana tempat kita akan letakkan pasu serta sisa tanaman kita. Merupakan tambah baik andaikan kita letak pada tempat yg ada sinar matahari seperti dipinggir tingkap serta dipinggir bangunan.

2. Tanaman

Kita juga butuh tahu model tanaman apa yg akan kita tanam didalam sisa. Lain tanaman lain penjagaannya. Utk pemula, saya cadangkan kita menanam kangkung serta bayam kerana ke dua tanaman itu benar-benar bahagia tumbuh. Cuba tanam dulu didalam sisa serta tengok perubahannya di area yg udah kita tentukan. Lantas seandainya udah memetik tanaman itu, bisa cuba dengan tanaman lain. Mulakan sedikit buat sedikit, lama-lama jadi bukit. Apa yg terutama? – Pengalaman.

3. Pengairan

Ramai yg ingat tanam memanfaatkan sisa tdk butuh sistim pengairan yg baik. Jangan sampai tidak benar makna pengairan dengan penyiraman. Pengairan punya tujuan air sirama diserap oleh pokok disaat lebihan air disalurkan keluar dari sisa tanaman. Biasanya sayur serta pokok buah tdk tahan dengan air bertakung didalam sisa. Akar tumbuhan dapat lemas dan lain-lain bisa sebabkan kematian pokok. Yakinkan tiap tiap sisa yg kita pakai miliki lubang pengairan dibawahnya biar air siraman yg lebih bisa mengalir keluar dari pasu. Ingat! Kita tdk tanam pokok air akan tetapi kita tanam pokok darat.



4. Baja

Pembajaan benar-benar terutama terhadap pokok yg tumbuh didalam sisa. Andaikan diatas tanah, akar pokok bisa menyebar jauh mencari sendiri air serta nutrien akan tetapi tdk didalam sisa. Oleh itu selalulah bekalkan kompos juga sebagai baja organik terhadap tanaman kita didalam sisa. Selang selikan dengan baja kimia andaikan kita tengok kesannya lambat.

5. Media tanaman

Media disini bertujuan merupakan beberapa jenis tanah yg bisa kita pakai utk bertanam. Ada yg faedah tanah campur, tanah bakar atau pun kompos juga sebagai media dalam pasu kita. Utk penanaman pasu, lebih elok kita faedah media yg tdk berat seperti kompos. Paduan kompos serta tanah atas (top soil) benar-benar direkomendasikan. Di samping kompos bisa jadi baja, ia juga melakukan tindakan juga sebagai media yg bagus utk penanaman pokok kita seperti tanaman sayur. Enteng merupakan kunci paling utama utk penanaman dalam pasu.



6. Penyiraman

Ada dua sistim siraman iaitu automatik serta manual. Kebanyakan kita lebih bahagia utk memanfaatkan sistim siraman manual iaitu dengan senantiasa menyiram dari paip air atau pun tong siraman. Ada beberapa inovasi yg bisa kita pakai utk menyiram dengan cara automatik. Andaikan ada duwit lebih, bisa kita upgrade memanfaatkan sistim titisan berasaskan sistim fertigasi. Akan tetapi andaikan pingin jimat kos, faedah sahaja siraman automatik memanfaatkan bahan terbuang. Rujuk siraman automatik memanfaatkan botol plastik.

Dengan paham 6 perkara azas ini, dikehendaki pembaca seluruhnya mampu berkebun dengan sisa dengan tambah baik. Andaikan ada komen atau pun idea utk ditambah, jangan sampai lupa komen dibawah ya.

Baca Juga Lainnya : Cara Menentukan Jarak dan Kerapatan Tanam Kelapa Sawit

Tidak ada komentar:

Posting Komentar